Wednesday, April 27, 2011

Flashback: Babysitter

Assalamualaikum..hye korang! :)

Kali ni aku nak citer pasal aku dan anak buah, Nisrina Balqis. Kenape aku suke wat entri pasal dia? sebab dia kiut sangat.Bayangkan kitaorang pernah jaga dia mase dia baby lagi, 6bulan. Tak nanges pon taw, jangan ar tanye bagi susu sape lak an.cepuk korang sorang2 baru taw. Tapi sekarang ni umur dia dah 2thn.
 Mase aku cuti sem nak masuk part 3, aku jage dia sebab dia nak tido kat umah aku 3 ke 4 hari gak la. Family aku sume keje, so tingal aku sorang2 jela kat umah. Ayah aku pulak rajin bebenor tiap2 minggu gi amek kat umah dia area shah alam. Memang selalu melawat minah tu lah, bile kitaorang nak balik dia pon sibuk nak ikot.Siap bawa beg dye, tarik kehulu kehilir suruh mama dia letak baju, pampers, susu ngan bantal busuk.yes,ade geng! 

Aktiviti aku ngan dia hari2

7am-9am: dia xbangun lagi, aku lak kemas2 umah, sapu lantai, cuci pingan mangkuk, basuh baju.

10am: Aku buka pintu belakang nak jemur baju. Tetibe dia datang sengih2 kat aku.Adoi geram betol. Then bancuhkan dia susu suruh dia tengok disney jap.Aku blah laju2 sebab kain xjemur lagi.Baru nak langkah keluar dia nanges sebab dia engat aku nak keluar tinggal dia sorang2. Dah ar dia penakut kucen, last2 aku letak dia dalam bakul kain sebab kucen penuh keliling dia.menjerit2.huhu Dia rajin taw, dia tolong amekkan kain dalam bakul bagi kat aku.sweet.muahh!

11am: Mandikan dia, basuh ape yang patut.lagi2 pampers dah nak ke bawah.baby,baby.

12pm: Aku masak mee tuk dia.kadang2 sup. Nasi dia kurang. Bila masak mee baru abes. Aku pandai masak taw,ececeh.. *blushing

1pm: Aku layan dia main patung, ajak dia melukis ke, bace buku ke. Memang dia baru 2thn tapi dia cepat tangkap. Maybe fav dia kismis dan buah. Pastu dia ajak tengok hamster kat luar or kucen kat belakang umah. Banyak kali kot, kejap depan, kejap belakang.Dah boring ngan aku lah kot.haha

2pm: Aku ajak dia tidur. Senang je nak tipu dia suruh tido.Bese la budak2 kena cukup tido.kang dia nanges. Aku wat camni kat dia, 'Baby,jum tido. Tengok kucen ngan hamster pon tido.' Tapi memang betul pon waktu petang2 camni haiwan2 tido. yang peliknya, faham lak dia.Masuk umah, amek botol susu yang dah masuk ke3 pas bape minit dah tido.bagus2 :)

3-4pm: Angkat baju, lipat baju, layan tgok tv, online sat.

5-6pm: Aku masak air untuk minum petang sebab mak ayah aku nak balik keje dah. Kalau rajin wat la goreng2 cam pisang ke, cekodok ke. Mesti mak ayah aku lapar. Minah tu pon dah bangun.Mandikan dia, bancuhkan susu, bagi makan.setel.Then aku ajak main bola kat luar, jalan2 kat taman.

7pm: Parent aku pon balik. Ape yang x touchingnye, bila dengar kete ayah aku kat luar, kelam kabut minta kunci. Pastu dok panggil Che banyak kali. Kuat lak tu, jiran2 pandang. Tersengih la tu ayah aku, cucu kesayangan. Takkan aku yang besar nak wat camtu, terlompat2.wuwuwu Siyes doe, aku rase aku bukan anak bongsu family aku dah. Dats y aku selalu buli letak friskies kt keliling kaki dia, then kucen2 akan datang. Dia geli sebab kaki dia gesel ngan bulu.menjerit2.haha *evil laugh

8-10pm: Tolong mak aku masak kat dapur, time ni aku lak nak rehat. Parent aku lak yang layan dia.hehe

12am: Bentang  toto kat depan tv, tutup lampu. tepuk2 dia sket. bagi minum susu. Then dia tido.Aku pon terlentok sekali.

Macam tu la hari2. Agak penat la jadi babysitter + suri rumah. Takpe, ni sume Pengalaman manis sepanjang cuti sem :) Kadang2 tu dia panggil aku 'MAMA' omaigowt. Mungkin dia rase safe ngan aku or orang yang beri kasih sayang kat dia. Sian baby sekarang ni, dia ade asma. Selalu gak masuk wad amek oksigen. Hope ur alright ye sayang...




Benefit yang aku dapat:
1.aku dapat rase jadi seorang ibu.wahwahwah
2.dapat belajar benda baru macam memasak benda lain selain sup,telur,ayam masak merah,ikan masak kicap.Lagi 1, aku dah pandai siang ikan ngan ayam dengan betul tanpa bau hanyir.
3.Sebenarnya aku xsuka lipat baju tapi nak xnak kena gak buat n sekarang cara lipatan aku bertambah baik.bangga u.
4.Cara memasang gas di dapur. Dulu aku taw masak je, gas dah abes ke belum aku redah je.hehe
5.manage masa.
So kalau gi umah bakal mertua xdelah malu or kekok sangat ke dapur.tehee ('',)
Bye!

No comments:

Post a Comment