Sunday, January 13, 2013

Sarawak Trip



Assalamualaikum
Bumi Kenyalang trip 9.2.12, baru nak post.wee~ 
Sape2 yang baru nak pi sane elok sangatlah bace sedikit sebanyak yg boleh membantu anda dalam perjalanan nanti. If you know, waktu dia berbeza sedikit dari Semenanjung. Pukul6 dah maghrib, so dalam 7 mlm dah mcm 9mlm. Dats why kitaorang sampai je hotel kul10 da tido sebab da macam pukul 12.hewhew 

First day!
Flight pukul 8am so sampai ke Kuching pukul 9.40am terus call driver kat sane bawak pi jalan di Sinpiou iaitu tempat Sarawak product like black pepper dgn sarang burung layang2. Kenape beli dulu?sebab kat tempat lain xbanyak dan agak mahal. Lagipun kat sane banyak choice. Pastu kitaorang ke Crystal shop, kurang cantik sedikit seperti di Sabah. But my mom beli jugak loket untuk anak dara dia. 
Dalam pukul11 macam tu kitaorang ke Muzium Kucing, miaumiau. 1st time yang datang wajib singgah sini sebab sangat bestttt, sebab saya peminat kucing.mehmeh Korang xpayah bayar pun nak masuk.
Kami lunch di Santubong dan berdekatan di Kampung Budaya Sarawak.yay!!
Sebelum masuk kene bayar sebanyak RM60, tapi wargamas dan student dapat half.yay lagi sekali.hewhew
If korang perasan, sume tempat yang kitaorang masuk sume ade sticker yg ditampal baju. My dad siap kumpul lagi nak wat koleksi katanye. Penatnye dari pagi berjalan sampai lenguh2 kaki, tapi aku memang nak berjalan lagi waktu malam tapi kan xde benda yang best pun sebab banyak pub.






Sinpiao
Sarawak local product




Crystal Shop
Sarawak crystal




Muzium Kucing











Kampung Budaya Sarawak





















 Santubong 
Moment



360 urban hotel kuching ***




SCR Express
Singapore Chicken Rice bukan Sarawak taw






2nd Day!
Pagi ni kitaorang nak ke Semenggoh tengok Orang Utan, bayar masuk sebanyak RM3. Tapi tak jumpe pun merajuk barangkali?hihi Ranger cakap musim buahan mungkin orang utan ni dah takmau buah dari tourist. Kitaorang pun nak majok gak lah dat why kitaorang nak ke Taman Buaya pulak :) aummmm eh silap pulak, buaya mne ade bunyi. Di taman buaya pulak satu kepala RM15 time ni xleh diskaun ma. Tapi sangat berbaloi sebab tempat dia luas sangat dan kolam buaya banyak giler. Pernah tengok Bujang Senang tak? Buaya yang makan orang lebih dari seratus ok. Tengok kepala dia je gerun.hewhew Kitaorang disaji pulak dengan Crocodile Jumping, agak2 sape nak bunuh diri, terjun je kolam tu.fuhhh Lepas makan tengah hari, kitaorang ke Waterfront beli kain pua dan souvinier yang murah3!!






Semenggoh
Orang Utan Wildlife



Taman Buaya








Kuching Waterfront





Last Day!
Pagi2 lagi kami dah bersiap ke Sariken untuk beli barang seperti pakaian,telekung dan art stuff. Perjalanan mengambil masa selama sejam, Omaigoddd panas giler.Elok lah bawak sunglasses dan topi. Lepas membeli dan belah kami ke Dayangku Salhah beli kek lapis Sarawak yang popular disitu. Kami terus pulang ke hotel dan berkemas untuk pulang ke Semenanjung, sedihnye tak puas lagi. Lepas lunch pulak kitaorang singgah ke Saratok membeli Pasu Sarawak. Flight pukul 5.30 petang sebelum tu berjimba2 di Waterfront untuk kali terakhir untuk 2012.

Cer teka telur ape?



Kek Lapis Dayangku Salhah


Kuih lapis lebih 50jenis terbaik dari ladang.


Sariken
Pasar Sariken yang popular di Sarawak, banyak sangat barang2 cantik, pelik dan murah2. Kalau boleh sume nak beli.hehe Cuacanya sangat panas terik, kalau bawa budak2 memang sangat kesian. Mungkin perubahan cuaca sempadan Indonesia.







Ayam Penyet
Makan tengahari di Restoran Ayam penyet sebelum bertolak pulang ke KL. Rasenye sama je seperti Ayam Penyet di KL. Perut dah lapar, sume balun.mehmeh



Saratok
Tempat pembuatan pasu Sarawak yang cantik2, sebelum balik ke Semenanjung singgah dulu beli beberapa souvinier untuk diberi pada sedara dan kawan2 :) Bukan saje cantik, tapi murah jika dibeli secara borong.

Pasu Sarawak

From Kuching with Love <3


Malaysia Airline



#Pekena kopi dulu. omnomnom



No comments:

Post a Comment